The chance - spilleridentifisering via internett?

Innenfor den globaliserte og kommerasialiserte internasjonale toppfotballen kommer det stadig nye impulser knyttet til spilleridentifisering og utvikling. En av de siste er en noe annerledes tilnærming for hvordan man skal finne de største talentene i Europa. At toppklubbene stadig går lengre i sin jakt på talentene har vært et kjent faktum lenge, hvor stadig yngre spillere setter sin signatur på ymse kontrakter og da selvfølgelig i samråd med sine foreldre. Det er heller ikke noe nytt at media og spesielt aviser kommer med sine oppslag rundt hvem de største talentene er og hva vi kan forvente å se av dem de nærmeste alt fra 5-20 årene (noen hevder nemlig at de kan se et talent meget tidlig, noe diverse youtube filmer av barn ned i 3-4 årsalderen vitner om). Men at en sentral sponsor tar på seg rollen som talentidentifiserer er i midlertidig noe nytt. Det er nettopp dette Nike har gjort via sin naturlig nok meget kommersialiserte kampanje for å finne de største talentene i Europa. Kampanjen som er kalt The Chance,  er en konkurranse hvor påmeldte spillere konkurrerer om et treningsopphold i en europeisk toppklubb, med lokkemiddelet om at nettopp denne klubben kan bli den neste for den aktuelle spilleren. Om denne tilnærmingen gir større muligheter for utvikling av framtidens fotballtalenter er vel høyst usikkert. Fotballen i dag er allerede overøst med utviklingsarenaer og tiltak for å øke sannsynligheten for at man utvikler framtidens toppspillere. Utfordringen er at disse tiltaken har en tendens til å omhandle den samme gruppen av spillere. Spillere som har blitt identifisert som talentfulle, på en arena blir også ofte oppfattet som talentfull av andre. I denne sammenheng kan man snakke om et selvoppfyllende profeti ettersom det er høyst sannsynlig at spillere som har blitt identifisert som talentfull av andre vil få økt oppmerskomhet og dermed ha en større sannsynlighet for å bli valgt ut igjen.  Spørsmålet blir derfor om dette da bare blir enda en ny arena for de samme spillerne, som kommer i tillegg til alle andre arenaen som de blir utsatt for og dermed IKKE representerer en ny identifiserings- eller utviklingsarena for unge fotballtalenter som ikke allerede er identifisert som talentfull. Fem norske gutter har kommet seg videre i konkurransen noe man kan lese mer om i en artikkel i Dagbladet. Får vi se dem i internasjonal fotball etterhvert?

Kommentarer

Populære innlegg